loading...
ایران صدا2
pooya بازدید : 85 جمعه 20 اسفند 1389 نظرات (0)

مصاحبه مجله 7 روز زندگی با محسن یگانه + ناگفته های آلبوم های رگ خواب و حباب !

( گفتگو از : منصور غلامی )


- اکثر ترانه ها را خودت مینویسی ... ایده این ها را از کجا میگیری ؟
بله 99 درصد ترانه ها کار خودم است . مثلا من الان یکسال است در حال گذراندن دوره سختی هستم ! برآیند همه اینها تبدیل به یک نوع نگرش و ایدهایی میشود ! بخصوص 3 , 4 سال اول کارم بسیار سخت بود ... خیلی سخت ! الان در زندگی ام همه چیز آرام است ولی یک جور دیگری سخت است ، در واقع دیگر تلخ نیست . در اینگونه مواقع یک سری فکرها به ذهنم می رسد ! اکثر کارهای غمگینی که ساخته ام همین گونه بوده ، مثلا از زندگی اعصابم خورد شده یا حوصله ام سر رفته یک چیزی گفتم و بعد یک ایده ای به ذهنم آمد و من کاملش میکنم ... باور میکنی اگر بگویم ممکن است این ایده در آن لحظه فان باشد ! من برای ترانه سرتو بالا بگیر خودم را کشتم که واقعا حس غمگین داشته باشد ولی واقعیتش این است که میخندیدم ، آن لحظه که درگیر کار میشوم متوجه هیچ چیز نیستم ! حتی اگر زلزله بیاید ، چون کارم را دوست دارم . مشکل بزرگ من اینست که شنونده ها با آهنگی خاطره دارند و دفعه اولی که آهنگ را میشنوند آن حس را همانطور که بوده درک کرده اند ... البته من این مشکلم را در آلبوم جدیدم حل کرده ام !


- اسم این آلبوم جدید چیست ؟
حباب , البته این آلبوم هم کمی خطرناک است و هم کمی حاشیه ساز !!!


- برگردیم به آلبوم رگ خواب ، با یکی دو تا از ترانه همراه نشدم...
خودم هم دو تا از ترانه ها را دوست نداشتم ، اگر به عقب برگردم ممکن است قطعات 3 و 5 را عوض کنم ... قطعات شش و هشت خوبی داشتم که اگر میشد با اینها عوض کنم خوب میشد ! ولی خودم دلسرد شدم که بخواهم یک کار این مدلی بسازم !!!


- ولی طرفدارانت راضی هستند و آلبوم رگ خواب را یک اتفاق در موسیقی پاپ کشور میدانند ... سوال من اینست که مگر چه اتفاقی در این آلبوم رخ داده که همه آنرا یک اتفاق معرفی می کنند ؟
من اول یک دلیل میاورم ولی نمی خواهم زیاد روی آن تاکید کنم ! اینکه معمولا وقتی از آلبوم اول یک خواننده تعریف و تمجید می کنند به دنبال آن شکسته نفسی می آید ، ولی من همانطوری که ایرادهای کارم را میدانم همانقدر هم معتقدم که کار خوبی ارائه کرده ام ! برای این حرفم دلیل محکمی دارم . آلبوم اول من موفق بود و نفسهای بی هدف قشنگ جا افتاد . خوب اینکه آلبوم اول یک خواننده موفق باشد و آلبوم بعدیش هم موفق باشد خودش اتفاقی است که باعث میشود خواننده از لاکی که در آن بوده بیرون آید ! شاید قبل از این زیاد به چشم نمی آمد اما حالا این فضا شکسته میشود . برای من این اتفاق افتاد که آلبوم دومم هم موفق باشد دلیل دیگر موفق بودن رگ خواب خود آلبوم بود ! یک دلیلش هم اینکه حداقل یکسال پاسوز موفقیت این آلبوم شدم . از دو ماه قبل از آن دیگر زندگی نمیکردم ! آن دو ماه تمام شد و آلبوم به ورطه تنظیم افتاد ... نشستم آلبوم قبلی را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که آلبوم جدیدم هم بر اساس آلبوم قبلی باشد ! شاید از لحاظ آکوردبندی آهنگها ، خیلی هایش عمدا تکراری باشد و این اصلا از روی بی فکری نبوده ، حتما دلیلی برای این کار داشتم . میتوانم بگویم به خاطر وسواس زیاد و خستگی خودم بود ! همین خستگی به آلبوم ضربه زد وگرنه حس آلبوم می توانست بیشتر از این باشد . حس من برای تولید این آلبوم زیاد بود ، اما متاسفانه درگیر مسائلی شدم که الان تاثیرش را در کلیت موسیقی میفهمم . اتفاقات عجیبی برایم رخ داد که برایم تجربه ای شد تا در آلبوم بعدی این اشتباهات صورت نگیرد !


- من صدایت را آخر سریال آسمان همیشه ابری نیست شنیدم ! آیا بین اجرا برای یک سریال تلویزیونی و اجرا برای آلبوم و مخاطب خاص تفاوتی وجود دارد ؟
فقط در ژانر ، ولی در کیفیت کار شک نداشته باشید که کم نمیگذارم !!!


- اینرا محسن یگانه میگوید ، در صورتی که خیلی از خواننده ها تازه پولی را پرداخت میکنند تا صدایشان در آخر یک سریال پخش شود و از این طریق به محبوبیت و مشهوریت مردمی دست بیابند پس این مهم است که تو از کیفیت اجرا در تلویزیون کم نمیکنی ...
شاید از زیرک بودن من است که دوست نداشته ام وابسته به جایی باشم ... چه مطبوعات و چه شبکه های ماهواره ای که اصلا حضور نداشتم ! وقتی که مخاطبان وقت میگذارند و هزینه میکنند که کنسرت مرا ببینند ، میخواهم که رودررو بشود ! من برای آن آدم میام کار میکنم ، حالا دوست دارد گوش میکند و دوست ندارد هم گوش نمیکند ... آن آدم است که تا الان پیگیری کرده و نتیجه اش شده همین که من هستم ، اگر هم کاری میکنم ، حتی اگر تکراری باشد میخواهم در ذهن همه بماند . آسمان همیشه ابری نیست کار خوبی بود اما تحت شعاع آلبوم خودم قرار گرفت


- کنجکاوم بدانم در مورد این سریال ملودی آماده بود یا آنرا به عهده خودت گذاشتند ؟
ترانه آن کار را خودم گفتم ... راستش من قلق های عجیب و غریبی دارم ، اما این منم منم را به حساب آن منم منم نگذارید ! اصرار زیادی انجام شد تا شاتهای مختلفی از این سریال را ببینم و با فضای آن آشنا شوم ... به تهیه کننده گفتم من اینطور کار نمی کنم ، خلاصه ماجرا را سریع برایم بگو ! متوجه شدم که پردازش ریزی وجود دارد ولی در کلیت همان تلخی زندگی در حیطه های مختلف است ... اتفاقات تلخی که در کنار آن اتفاقات شرینی رخ میدهد که بیشتر ذهن را به خود معطوف میکند ! نکته مهمی وجود دارد من آدم اقتصادی و مالی هستم ولی اگر پیگیری تهیه کننده نباشد و قضیه کارفرمایی باشد اصلا لذت نمیبرم و وقتی لذت نبرم نمی توانم کار خوبی ارائه کنم !


- این قضیه همخوانی ات با بقیه خواننده ها چیست ؟ ظاهرا فقط با محسن چاوشی روی استیج یا در آلبوم حاضر به خواندن هستی !
یکی دو بار با فرزاد فرزین اتفاق افتاد که اجرای کنسرت داشته باشم ... نمیگویم تجربه بدب بود ولی آن اتفاقی که فکر میکردم نشد ، فرزاد جایگاه خودش را دارد و من هم جایگاه خودم را ، شاید ژانر کارمان به هم نمیخورد ! محسن چاوشی جدا از اینکه دوست صمیمی من است یک حسی در صدای دو نفرمان وجود دارد که اگر با هم بخوانیم غیر ممکن است آن شنیده نشود ! شک نکن !!! مگر اینکه خودمان بخواهیم عمدا خرابش کنیم که آنهم زورمان به خودمان نمی رسد ! اگر رابطه من و محسن چاوشی به چالش کشید و بد شد ( به هر حال دور و بر ما پر از حاشیه است ) یا اگر هم بین ما سو تفاهمی چیزی بوده ، کینه ای با هم رفتار نکرده ایم ! زیرآب هم را نمیزنیم و نمیخواهیم همدیگر را خراب کنیم !


- برخلاف موسیقی پاپ در کار اکثر خوانندگان جدید که رپ میخوانند ماندگاری وجود ندارد ... چرا ؟
چرا میگویی وجود ندارد ؟ آنهم میتواند ماندگاری داشته باشد ولی درصدش خیلی کم است ! این نوع موسیقی هنوز روندش برایمان جا نیافتاده ! رپ بصورت آزمون و خطا پیش میرود ... موسیقی زیرزمینی و غیرمجاز با آن حد از کار و فعالیت مرزی با آن افق که شاید حتی نمی توان آنرا دید ... وقتی آزادی در اجرا باشد یک روندی برایش به وجود می آید ، برای همین هم شما قرار نیست بیاید و چیزهای جدید را تست کنید و اصول جدیدی را خلق کنید ! حال یک دری به تخته خورده و آقای ایکس کارش گرفته !!! ولی در موسیقی پاپ اینگونه نیست .


- موسیقی پاپ ما بعد از انقلاب با ورود خواننده هایی مثل خشایار اعتمادی ، علیرضا عصار ، شادمهر عقیلی و دیگران یک دوره طلایی داشت ... بعد هم این چهره ها رو به افول رفتند نگران نیستی تو هم اینجوری شوی ؟
چرا شاید از 3 سال پیش حواسم به این موضوع بوده ... آینده نگری را ببینید به این فکر میکردم که اگر یکروز فراتر از حد تصورم در کارم بزرگ شدم حواسم باشد ! یادم بود اگر این فواره چه اینجوری برود و چه آنجوری در هر صورت یک جایی این گرانش زمین مرا برمیگرداند ، من گذاشتم شیب کند ! چون نمیخواهم مسیر سقوط را تجربه کنم ... نمیخواهم تا ابد کار کنم ... اگر یک درصد هم بخواهم کار کنم برای خاطر دلم کار خواهم کرد !


- نمیخوای ویدئو بسازی ؟ به فکرش هستی ؟
مجبورم ، میفهمی ؟ در این زمینه برای آلبوم حباب فکر کردم اینکار خیلی جنجال برانگیز خواهد شد ...


- در نسل جدید خواننده های پاپ تنها کسی که می بینم همیشه سنگ طرفدارانش را به سینه میزند محسن یگانه است ... از رابطه ات با طرفدارانت بگو !
یک عده ای از طرفدارانم هستند که کسی نمیتواند بگوید با آنها رابطه نداشته باش . امکانش نیست وگرنه در پایان هر کنسرت تا صبح با طرفدارانم می مانم اما در فضای مجازی این امکان وجود دارد ، اینرا هم بگویم که هیچ منتی بر سر طرفدارانم ندارم ... خیلی زحمت کشیدم و بابت خوانندگی حسرت خیلی چیزها به دلم ماند این جمله را در کنسرتهایم زیاد میگویم که یادم نرود ، یک آهنگ میسازی ( این ترک پنج دقیقه است ) اگر این اتفاق برای ده هزار نفر بیافتد و هر کدام 5 دقیقه این ترک را گوش بدهند میشود پنجاه هزار دقیقه ! جدا از آن ماشینی که سوار میشوم ، خانه ای که در آن زندگی می کنم و کامپیوتری که دارم هزینه شان از طریق آلبوم هایم توسط هوادارانم فراهم شده ! بابت من هزینه شده یعنی پول من مستقیما از طرف طرفدارانم ساپورت میشود ، اگر این هوادار نخواهد کمپانی نمیاد و روی من سرمایه گذاری نمی کند ...


- الان وضعیت آلبوم حباب به چه صورت است ؟
خیالت راحت ، انشاا... برای عید سعید فطر آماده خواهد بود ! در واقعیت زیاده روی نمی کنم منظورم اینست که اگر هم وضعیت آلبوم حباب خیلی خوب باشد نمی گویم خیلی خوب است ! اینقدر تعریف از حباب کردم که همه گفتند وای این چه میخواهد بشود ...توقعات بیشتر از حد تصور بالا رفته ، الان سلامتی از هر چیز دیگری برای من واجب تر است با احترام حتی بیشتر از طرفدارانم و نزدیکانم ... واقعا سلامتی ام در خطر است چون در این چند وقت اخیر خیلی به خودم فشار آوردم ! اان میخواهم کمی استراحت کنم هنوز مقداری کار هست ولی آلبوم را شروع نخواهم کرد ! چرا که وقتی خسته باشم و انرژی نباشد بی میل خواهم شد و با بی میلی هیچ کاری پیش نمیرود !


- پس عجله ای برای بیرون دادن آلبوم جدیدت نداری ؟
عجله که دارم ! همیم الان می توانم بگویم شعرهای یک آلبوم را آماده دارم ... اما از آنطرف یک تایمی برای خودم باز کرده ام ، من برای تنظیم ها بیش از حد وقت گذاشتم ! در ترک آدمها این جرات را به خرج دادم که یکی بیاید خودش را معرفی و آنرا قطع کند و بعد با خودش شروع به غر غر کردن کند ! چه کسی جرات انجام اینکار را دارد ؟ دوستانی که انتقاد می کنند خوشان جرات انجام اینکار را ندارند ... اگر اینکار را نمی کردم به تکرار محکوم میشدم !


- خانواده چقدر در موفقیت تو دخیل بودند ؟
خوانواده ام به شدت با کار من مخالف بودند و مرا حمایت نمی کردند به همین دلیل هم هست که الان خیلی صبورم من هیچکدام از نزدیکانم را در کار نهایی دخیل نمی کنم و فقط به عنوان یک شخص عادی که موسیقی گوش میدهد از آنها نظر می پرسم !


- از شرایط و جایگاه خودت راضی هستی ؟
بیشتر از آن چیزی که فکر میکردم برایم اتفاقهای خوب رخ داده !


- و حرف آخـــر ...
این را پیشنهاد میدهم به کسانی که این مطلب را میخوانند , اگر میخواهی لیوانی را از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا کنی ، به بدترین حالتش فکر کن ! که ممکن است این لیوان بشکند ... اگر جرات اینرا داری که لیوان را برداری ، در صورتی که میدانی ممکن است بشکند و با شکستن آن کنار آماده ای پس آنرا انجام بده !

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • سه شنبه 2 فروردين 1390
  • دوشنبه 1 فروردين 1390
  • يکشنبه 29 اسفند 1389
  • شنبه 28 اسفند 1389
  • جمعه 27 اسفند 1389
  • پنجشنبه 26 اسفند 1389
  • چهارشنبه 25 اسفند 1389
  • سه شنبه 24 اسفند 1389
  • دوشنبه 23 اسفند 1389
  • يکشنبه 22 اسفند 1389
  • جمعه 20 اسفند 1389
  • پنجشنبه 19 اسفند 1389
  • چهارشنبه 18 اسفند 1389
  • سه شنبه 17 اسفند 1389
  • دوشنبه 16 اسفند 1389
  • يکشنبه 15 اسفند 1389
  • جمعه 13 اسفند 1389
  • پنجشنبه 12 اسفند 1389
  • سه شنبه 10 اسفند 1389
  • دوشنبه 9 اسفند 1389
  • يکشنبه 1 اسفند 1389
  • شنبه 30 بهمن 1389
  • جمعه 29 بهمن 1389
  • پنجشنبه 28 بهمن 1389
  • سه شنبه 26 بهمن 1389
  • جمعه 22 بهمن 1389
  • پنجشنبه 21 بهمن 1389
  • چهارشنبه 20 بهمن 1389
  • دوشنبه 18 بهمن 1389
  • پنجشنبه 14 بهمن 1389
  • چهارشنبه 13 بهمن 1389
  • سه شنبه 12 بهمن 1389
  • دوشنبه 11 بهمن 1389
  • يکشنبه 10 بهمن 1389
  • شنبه 9 بهمن 1389
  • پنجشنبه 7 بهمن 1389
  • چهارشنبه 6 بهمن 1389
  • دوشنبه 4 بهمن 1389
  • يکشنبه 3 بهمن 1389
  • شنبه 2 بهمن 1389
  • جمعه 1 بهمن 1389
  • پنجشنبه 30 دی 1389
  • چهارشنبه 29 دی 1389
  • سه شنبه 28 دی 1389
  • دوشنبه 27 دی 1389
  • يکشنبه 26 دی 1389
  • شنبه 25 دی 1389
  • جمعه 24 دی 1389
  • پنجشنبه 23 دی 1389
  • چهارشنبه 22 دی 1389
  • سه شنبه 21 دی 1389
  • دوشنبه 20 دی 1389
  • يکشنبه 19 دی 1389
  • شنبه 18 دی 1389
  • جمعه 17 دی 1389
  • پنجشنبه 16 دی 1389
  • شنبه 11 دی 1389
  • جمعه 10 دی 1389
  • پنجشنبه 9 دی 1389
  • چهارشنبه 10 آذر 1389
  • سه شنبه 9 آذر 1389
  • 17 اسفند 1389
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 116
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 125
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 248
  • بازدید ماه : 1,118
  • بازدید سال : 3,108
  • بازدید کلی : 33,600